Skip to content

Første året på Digital Markedsføring – dette lærte jeg!

Det har allerede gått ett år siden jeg fikk en velkomste-post fra Gokstad Akademiet om skolestart på Sandefjords nye fagskole. Dette var jo spesielt spennende fordi skolen var helt ny, men jeg kan lett innrømme at jeg også var neglebitende nervøs. Nærmeste studier i samme sjanger for meg var i Oslo, så det var hæla i taket da jeg så annonsen fra Gokstad Akademiet på Instagram. Det var jo også litt skummelt, da skolen var helt ny. – Ingen hadde jo gått der før. Som en ivrig «Google’r» var det vanskelig for meg å ikke kunne lese andres erfaringer om skolen og studiene. Jeg liker å planlegge, jeg liker å vite hva jeg kan forvente, hva som er bra eller dårlig. Hva skulle jeg nå få lære det første året på digital markedsføring?

Er du så heldig og skal begynne her til høsten?
I dette innlegget skal jeg i hvert fall gi deg en liten pekepinn på hva du skal gjennom i året 2021-2022. Jeg kan love at det blir spennende, lærerikt og samtidig er jeg ganske sikker på at du lærer noe som gir en verdi for fremtiden.

Jeanett student gokstad akademiet


Hvem er jeg?
Jeg er utdannet grafisk designer og etter noen år i både bedrift og som selvstendig næringsdrivende, fikk jeg stadig forespørsler fra mine kunder om jeg kunne utføre oppgaver som mer og mer liknet på et helt annet yrke, digital markedsføring. Så hva gjør jeg nå, tenkte jeg?

Min hverdag og min familiesituasjon gjorde at jeg faktisk kunne ta meg tid til å lære noe helt nytt på dette tidspunktet. Jeg søkte på Digital markedsføring ved Gokstad Akademiet og ble plutselig student. Wæ, skulle jeg i en alder av 32 virkelig sette meg på skolebenken igjen?

En helt ny hverdag
Ny planlegger ble kjøpt inn, en lekker PC-bag og en ny termokopp, som kunne holde koffeinen varm fra Porsgrunn til Sandefjord (og enda litt lenger) ble bestilt. Jeg var så klar for å møte nye mennesker og lære masse nytt! Min gode medstudent Sarita har skrevet et herlig innlegg om nettopp det å være student i voksen alder, så jeg skal hoppe rett til hva jeg faktisk lærte det første året på Gokstad Akademiet.

Digital markedsføring
Studiet Digital markedsføring tilbyr 11 ulike emner fordelt på 4 semester. Vi startet det første semesteret med tre emner, “Markedsføringsstrategier”, “Introduksjon i Digital Markedsføring” og “Websider, Landingssider og E-postmarkedsføring”.

Jeg kan fortelle med en gang, at boken i emnet Markedsføringsstrategier kan skremme en HVER ny student. Den «nette» boken på 1000 sider gjorde at jeg ikke lenger fikk plass til den nye termokoppen min i veska. Ja ja, tenkte jeg. Dette kan jo bli spennende.

Men, det skal sies, alt du lærer i dette emnet er helt essensielt for videre arbeid. Vi går ikke gjennom hvert eneste kapittel, men jeg tenker at hele boken er verdt å lese likevel. Den er i hvert fall et utmerket oppslagsverk.

Markedsføringsstrategier
I emnet Markedsføringsstrategier lærte vi om markedsplanlegging, markedsundersøkelser, segmenter og målgrupper, hvem skal man henvende seg til og mot? Vi gikk gjennom markedskommunikasjon og de ulike markedsføringskanalene.

Introduksjon til Digital Markedsføring
I emnet «Introduksjon til Digital Markedsføring» var bøkene litt mindre (heldigvis). Her fikk vi en grundig gjennomgang av hva digital markedsføring er, og vi fikk lære om strategi og innsikt. Emnet inkluderer også litt om online PR og Performance Marketing, å treffe målgruppen med individuelt tilpasset og relevant budskap.

Websider, Landingssider og e-postmarkedsføring
Dette var et emne jeg faktisk kunne litt om fra før på grunn av min bakgrunn fra design. Det var deilig å kjenne seg litt igjen i fagstoffet. Det er ikke meningen at vi skal bli webdesignere, men det er likevel veldig fint med en gjennomføring i WordPress og få litt kunnskap om utvikling av websider generelt. Hva fungere på nett? Hva er en god og brukervennlig webside?

Landingssider er en stor del av websiden. Hvor fører annonsen du ser på Facebook eller Instagram? Klikker du på et tilbud om turbukser så skal lenken føre deg til en relevant landingsside hvor du kan kjøpe den buksa på færrest mulig klikk.

E-postmarkedsføring er utforming av en e-post som blir sendt til en mottaker som har meldt seg på et nyhetsbrev eller andre påminnelser. Her har også landingssiden mye å si for innholdet. E-posten skal inspirere, lære og engasjere mottaker, alt ettersom, og trekke kunden inn på en bestemt nettside.

Ellers lærte vi litt om koding, digitalt design og mobile enheter og brukeropplevelsen på disse.

Studenter i biblioteket
Studenter ved Gokstad Akademiet

2. semester, plutselig juleferie.
Første semester gikk rasende fort. Jeg er så takknemlig for at vi faktisk rakk å starte skoleåret på skolen. Det er ingen hemmelighet at Covid har ødelagt for mange det siste året. Vi fikk starte på skolen, hadde forelesninger i auditoriet, jeg traff mange nye mennesker, dannet en fin gruppe, rakk å få en god tone med lærerne før eksamen var gjennomført hjemmefra og plutselig så var det juleferie.

Når jeg ikke trodde hverdagen kunne bli så mye mer spennende skulle vi plutselig ha alle undervisninger på TEAMS etter jul. BOOM. Der satt vi, alene og forlatt på hjemmekontoret. Neida, vi var ikke forlatt, tvert imot. Her snakker vi teamsundervisning med masse ny kunnskap og underholdningsverdi. Undervisningene gikk som smurt og vi avsluttet uka med Kahootquiz hver fredag.

Søkemotoroptimalisering
Semesteret begynte med SEO, som er en forkortelse for Søkemotoroptimalisering. Dette var veldig spennende, og jeg følte vi begynte å jobbe mer seriøst med jobbrelaterte oppgaver.  Vi fikk en grundig gjennomføring i hva som faktisk gjør at en nettside kommer opp i søkeresultatet i søkemotorene (Google, Bing, Yahoo). Vi lærte om søkeordsanalyse, hvilke ord og setninger en bedrift bør fokusere på. Og hvilke lenker, bilder, video og innhold (Content) en nettside bør fylle på med for økt trafikk på siden.

Bannerannonsering
Bannerannonsering virket først veldig komplisert, og emnet gjorde meg litt frustrert før vi fikk jobbet med det i arbeidskravet. Arbeidskrav er en større oppgave vi leverer inn før vi får ta eksamen. Arbeidskravet gjør at vi får jobbe helt på egenhånd og resulterer i godkjent/ikke godkjent etter levering. Vi får også en god og konstruktiv tilbakemelding.

I Bannerannonsering lærte vi om hva det faktisk var, hvor man lager og publiserer slike annonser og hvordan bedrifter betaler for å ha annonsene sine ute på de ulike kanalene. Vi lærte om kampanjestruktur og om hvordan vi setter målgrupper på sosiale medier.

Digitale Analyser
Det sjette emnet hittil var kanskje også det mest «tekniske». Jeg er verken en tallknuser eller spesielt god i grafer og tabeller, så jeg tenkte dette emnet ville være mer utfordrende for meg. Jeg har lært gjennom dette året at man må gi alt en sjanse. Alt er ikke så skremmende som man tror.

Digitale Analyser er et emne som handler om Google Analytics og hvordan man enkelt kan lese av tall og verdier for å lære mest mulig om målgruppen til en bedrift. Hvem er de som handler i nettbutikken din? Hvor kommer de fra? Hva kjøper de? Og kanskje viktigst, – hvordan finner de frem (eller hvorfor finner dem ikke frem) til nettsiden?

Vi fullførte faktisk Google Analytics sertifiseringen på både grunnleggende og avansert nivå i dette emnet.

Gruppearbeidhelt avgjørende
Samtidig var det mye gruppearbeid som gjorde at vi faktisk fikk være litt sosiale også. At vi fikk flere og mer tidskrevende oppgaver som vi skulle levere sammen som en gruppe gjorde at man faktisk måtte være til stede og bidra sammen. Det tror jeg reddet meg litt fra å grave meg ned i senga, langt under dyna. Det siste året har vært tøft for mange, så det var veldig fint å føle på et samhold, selv om du satt alene på hjemmekontoret.

Nytt semester – ny start
Så, alt i alt vil jeg si at corona-året 2021 ikke har vært så verst likevel. Det første året på digital markedsføring ved Gokstad Akademiet har vært både lærerikt, spennende og utfordrende. Du burde virkelig glede deg!

Nå ser jeg virkelig frem til en fresh start på andreåret i helt nye lokaler over Hvaltorvet i Sandefjord.  Her skal Gokstadstudentene være helt for dem selv med mange nye muligheter. Altså, hva er ikke mer perfekt (ikke så lommebokvennlig, da) enn å tilbringe skoledagen rett over et kjøpesenter hvor kafeene bugner av digge lunsjer, varme og kalde drikker. Bibliotek, havn og park som nærmeste nabo.

Det er fortsatt litt sommer og ferie igjen på mange. Sola har varmet godt de siste ukene, flere og flere får sitt første og andre stikk i armen (thank god), så nå kan det faktisk bare gå oppover!
Ha en fortsatt fin sommer, så sees vi kanskje til høsten 🙂

One thought on “Første året på Digital Markedsføring – dette lærte jeg! Leave a comment

Leave a Reply

%d bloggers like this: