Studentlivet under korona: 7 tips til en enklere studenthverdag hjemme

Fustrert dame foran macbook hjemme.

Rødt og gult nivå fortsetter litt til, og det samme gjør lengselen etter en normal hverdag på skolen. Studentlivet under korona innebærer mye alenetid hjemme foran pc-en. Så mens vi venter på den vanlige skolehverdagen igjen, så kan vi prøve å gjøre det beste ut av hjemmetilværelsen. Her deler vi 7 tips til hva du kan gjøre for å få en litt mer variert og hyggelig hverdag med hjemmeskole.

1. Start dagen med treningstøy! Om ikke du har tenkt å trene så vil man uansett føle seg ekstra sprek. Hvem vet, kanskje det vil motivere til å ta en liten økt?

2. Få deg frisk luft! Frisk luft reduserer stress, gir deg energi og er du ekstra heldig vil litt sol på kroppen gjøre at du produserer enda mer D-vitamin. Om tiden ikke strekker til for en lengre ferd ute, stikk hodet ut av vinduet eller terrassedøren og trekk litt frisk pust gjennom lungene.

3. Unn deg selv en god kaffe hjemme! Det er kjapt, enkelt og du sparer penger fremfor å kjøpe på kafé. Er du ikke så heldig å ha en fancy kaffemaskin hjemme, finnes det andre alternativer. Varm opp litt melk av eget valg i en kjele, og skum melken med en elektrisk håndholdt visp. Ønsker du litt mer sødme er en klype vaniljesukker godt i melken.  Hell melkeskummet forsiktig over kaffen slik at det legger seg fint i koppen. Dryss over kanel eller sjokoladepulver hvis du ønsker litt ekstra smak.

Hjemmelaget Cafe Latte

4. Visste du at yoga styrker hjerneaktiviteten? På YouTube finnes det utallige videoer med yogaøvelser du kan gjøre hjemme.  Denne tar ti minutter, og kanskje du til og med kan få gjort den under en forelesning?

Ti minutter yoga for studentlivet hjemme

https://youtu.be/Td6zFtZPkJ4

5. Lag deg en Teams-vennlig smoothie! Smaker godt og er ikke fullt så bråkete som det å knaske på et eple. Ta frem blender og legg oppi frosne bær for friskhet, banan for sødme og fyldighet, og peanøttsmør for de salte smaksløkene. Her er det i grunnen bare å bruke fantasien. Visste du for eksempel at hvis du tilføyer et rått egg så får du alle vitaminer du trenger, bortsett fra vitamin-C? Og hvis du sper på med kiwi eller grønnkål, som er skikkelig C-vitaminbomber, så har du dekket alle vitaminene du trenger.

Unn deg en forfriskende og sunn smoothie.

6. Gå deg en tur! Er du så heldig å ha tid før en forelesning eller i en pause, kan du gi hjernen din en ekstra boost og gå deg en tur. Det er enkelt, det er gratis og det gjør underverker for kroppen. Føler du deg ekstra sprek kan du ta deg en jogge – eller løpetur. Kanskje du har en hund som også setter pris på en liten gåtur?

7. Unn deg noe godt! Vi har alle våre laster, enten det er sjokolade, energidrikk, smågodt eller potetgull. Unn deg det lille ekstra i ny og ne.

«I’ve always got a sweet tooth. I have chocolate hidden in places that nobody knows about.»  

Tony McCoy

Leave a Reply